Türkiye Notları dördüncü sayısı ile yolculuğuna devam ediyor.

0
69

Türkiye Notları dördüncü sayısı ile yolculuğuna devam ediyor. Türkiye’de her türlü hizipten, klandan, klikten, siyasi oluşumdan veya dini ve politik cemaatten uzak, tam bağımsız bir düşünce kültür dergisine duyulan ihtiyaç sebebiyle yayımlama kararı aldığımız Türkiye Notları’nın, her kesimden okur-yazar tarafından sahiplenildiğini görmek bizi mutlu ediyor. Türk kültür hayatına katkı sunma çabamız devam edecek.

Bu sayımızda, ülkemizin siyasi olduğu kadar kültürel öneme sahip başkentini, Ankara’yı merkeze aldık. Tarihi binlerce yıl geriye götürülebilen Ankara, hem Milli Mücadele’deki tarihi misyonu hem de daha sonra inşa edilmeye çalışılan yeni devlet sisteminin prototip kenti olması sebebiyle son yüz yılını oldukça hareketli geçirdi. İşte biz de Ankara’nın son yüzyılına ve bugününe odaklanmaya çalıştık.  Bunu Ankara’nın, Mustafa Kemal’in olduğu kadar Orhan Veli’nin de şehri olduğunu unutmadan, Cumhuriyet’in tüm karmaşık siyasi yaşamına olduğu kadar dupduru Türk sinemasına da tanık olduğunu göz önünde bulundurarak yapmak istedik. Ankara’nın mimarisini de, “bu sevda kalbime bir gecekondu” marşına herhalde herkesin aşina olduğu Ankaragücü’nü de anlatmak istedik.

Ankara sayımız, bu dergiyi birlikte hazırlayan ve ikisi de Ankaralı olmayan, ama lise yıllarından sonra geldikleri Cebeci’den başlayarak Ankara’yı, başlarından veya içlerinden geçen iyi ve kötü, umutlu ve hayal kırıklıkları taşıyan, gülümseten ve iç acıtan her hatıra ile seven iki dostun bir tür saygı ve vefa gösterme çabasıdır.

Can Kakışım, Türk Modernleşmesinin ilerleyişini Ankara üzerinden anlattı. Barış İren, Ankara’nın yüz elli yıl içerisinde köyden metropole uzanan tarihi üzerine yazdı. Serencan Erciyas, kentlilik kavramı üzerinden Ankaralı olmak hâlini yazdı. Uğur Sönmez Özlü, Kemalizmin söylem ve tutumunda Ankara’yı anlattı. Necati Tonga, Ankara’nın en özel mekânlarından birini, Karpiç Lokantasını yazdı. Ferhat Eroğlu Ankara’da geçen  bazı filmler üzerinden sinema Ankara ilişkisini anlattı. Hamit Emrah Beriş, aslında irili ufaklıbirçok futbol kulübü bulunan Ankara’nın iki büyüklerinden birini, Ankaragücü’nü yazdı. Ferhat Meşe ise Sevgi Soysal’ın bir kitabından hareketle alışveriş merkezlerinin istilası altındaki Ankara üzerine düşündü.

Türkiye Notları’nın düşünce bölümü de dopdolu. Ebuzer Demirci genç ve istikbal vadeden bir akademisyen Leon Rozmarin ile başta yeni dünya düzeni olmak üzere pekçok tarihi ve güncel konuyu ele alan önemli bir mülakat gerçekleştirdi. Mülakat hem Venezuela krizini hem de bu krizi çerçeve kabul ederek uluslararası ilişkilerde kimi araştırmacılara göre Birinci Büyük Savaştan, kimi araştırmacılara göre Soğuk Savaşın sona ermesinden sonra dengesini bulamayan “düzenin” krizini anlama açısından önemli bir çaba. Bu çaba Türkiye’nin uluslararası sistemde konumlandırılmasına da odaklandığı için çok daha kıymetli gibi gözüküyor. Nuri Salık, uluslararası ilişkiler teorileri bağlamında  devlet üzerine düşündü. Hüseyin Mercan Suriye belirsizliği çerçevesinde son dönemin Türk-ABD ilişkilerini tahlil etti. Uğurcan Güngör siyasi ve toplumsal kimlik oluşumunu coğrafyalar üzerinden okumayı deneyen derinlikli bir yazı yazdı. Güngör oldukça genç bir arkadaşımız. Son yıllarda yaşadığı talihsizliklere rağmen Mülkiye’den umut kesmememiz için, Ebuzer Demirci ile birlikte bir fener belki de. Güngör’ü Türkiye Notları’nın sayfalarında bundan sonra daha sık göreceksiniz.

Kurtuluş Kayalı, kendisinin Halit Refiğ sineması üzerine bir yazısı sebebiyle Refiğ’in mektubunu ve kendisinin yanıtını Türkiye Notları okuyucuları ile paylaştı. Türk sineması tarihi ve Türk düşüncesi açısından oldukça önemli bu belgelerin sinemamız ve düşüncemiz üzerine yürüyen tartışmalara katkı sağlayacağını umuyoruz. Öner Buçukcu, yakın zamanda kaybettiğimiz önemli sosyoloğumuz Doğan Ergun’un “Türk” kavramını algılayışı/kurgulayışı üzerinden bir yazı kaleme aldı. Onur Bayrak, sevdiği iki roman ve bir hikâye ile tanışmasını anılarından yola çıkarak anlattı. Zeynep Buçukcu, ilgi ile takip edilen ve kelimelerin etimolojisini anlattığı çalışmasına bu sayımızda da devam ediyor.

Türkiye Notları’nı yine severek okuyacağınıza inanıyoruz.

Ayrıca, Türkiye Notları’na her türlü metninizle katkı sunabileceğiniz gibi, görüş veya önerilerinizi de e-posta adresimiz üzerinden bize iletebileceğinizi unutmayın. www.turkiyenotlari.com uzantılı web sayfamızın da erişime açıldığını bu vesileyle sizlerle paylaşalım. Gelecek sayıda görüşmek dileğiyle.

 

 

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here